Sunday, August 22, 2010

SEJARAH SEKOLAH


Sekolah St Mary merupakan sebuah sekolah yang tertua di Sarawak dan tahun ini genaplah ia berusia 162 tahun. Ia didirikan oleh Mubaligh Kristian Anglikan dari England dengan bantuan daripada Rajah James Brooke pada tahun 1840an. Daripada usaha mereka ini, lahirlah sekolah St. Mary dan St. Thomas yang masih tersergam di Negeri Sarawak sehingga kini.

Setelah bangunan sekolah St. Thomas siap dibina pada 1887, bangunan lama dibaikpulih menjadi Sekolah Mubaligh Perempuan iaitu Sekolah St. Mary.

Pada tahun 1952, Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah telah dipisahkan menjadi SMK St. Mary dan SK ST Mary.

Dari awal lagi Sk St Mary telah mencapai prestasi yang baik dan boleh dibanggakan dalam bidang akademik dan kokurikulum. SK. St Mary telah dapat memberi pendidikan yang seimbang bagi membentuk Sahsiah dan perwatakan yang baik dan mulia.

2 comments:

  1. hello sk st Mary:)))

    loving all ur entries here:))


    we are from Unit Pendidikan Pencegahan Dadah Sarawak would love to invite all to our new blog and vote (at the right corner of the blog), as we want to get some feedback from the readers..not only that, we do have a facebook page (a badge) which u can feel free to like it aite..:)


    as for now, we are lacking of votes for the blog..so ur vote (represent ur school, as i acknowledge st mary Kch have lots of blogs) will be deeply appreciated;))


    together we support " sekolah bebas dadah 2012" by first through the blog itself to provide knowledge about drug abusing amongst students..


    spread the love;)))

    ReplyDelete
  2. Hi salam sejahtera. Boleh saya tahu siapa pengubal website ini? Tujuan saya kerana ingin membuat sorotan kajian bagi kerja kursus sejarah tingkatan 6

    ReplyDelete